Je hebt een drukke periode afgesloten met je klas en bent op dit moment heerlijk aan het genieten van je tweede week kerstvakantie. De drukke feestdagen heb je ook achter de rug. Tijd om echt op te laden voor het nieuwe jaar.  

Als hoogsensitieve persoon kan de drukte en het sociale aspect van de feestdagen overweldigend zijn. Het is daarom belangrijk om tijdens de kerstvakantie tijd te nemen voor jezelf en te zorgen voor een goede balans tussen rust en sociale activiteiten.

Een manier om tot rust te komen is door dagelijks tijd te nemen voor meditatie of een ontspannende activiteit zoals yoga. Ook kan het helpen om een paar dagen helemaal alleen door te brengen en even afstand te nemen van de drukte.

Daarnaast is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen door gezond te eten, genoeg te slapen en voldoende te bewegen. Dit zal bijdragen aan een positieve gemoedstoestand en een goede energiebalans.

Tot slot is het goed om je te realiseren dat het oké is om grenzen te stellen en nee te zeggen tegen sociale verplichtingen als deze te veel energie kosten. Door te luisteren naar je eigen behoeften en hieraan toe te geven, zul je jezelf opladen voor het nieuwe jaar en met frisse energie terugkeren naar het klaslokaal.

Vijf tips om tot rust te komen in de kerstvakantie

1) Maak een wandeling in de natuur

Als hoogsensitief persoon kan het soms overweldigend zijn om de hele dag in een drukke omgeving te zijn. Een wandeling in de natuur kan helpen om tot rust te komen en je hoofd leeg te maken. Neem de tijd om te genieten van de frisse lucht en de mooie omgeving.

2) Ga creatief aan de slag

Hoogsensitieve personen hebben vaak een rijke verbeelding en kunnen genieten van creatieve activiteiten. Ga bijvoorbeeld schilderen, tekenen of schrijven. Hierdoor kun je je gedachten en emoties op papier zetten en verwerken.

3) Lees een goed boek

Een goed boek kan je meenemen naar een andere wereld en helpen om even te ontsnappen aan de dagelijkse drukte. Kies een boek dat je aanspreekt en neem de tijd om er echt in op te gaan.

4) Mediteer

Meditatie is een goede manier om tot rust te komen en je gedachten te ordenen. Zoek een rustige plek op en richt je op je ademhaling. Probeer je gedachten los te laten en je te concentreren op het hier en nu.

5) Plan quality time met vrienden of familie

Hoogsensitieve personen hebben vaak behoefte aan diepgaande gesprekken en verbinding met anderen. Plan daarom tijd in om samen te zijn met vrienden of familie die je energie geven en waar je jezelf bij kunt zijn. Dit kan bijvoorbeeld een gezellige avond thuis zijn of een dagje weg.

Welke tip ga jij toepassen? Nog de beste wensen voor 2024!

Chat openen
Hai!

Heb je een vraag over één van de diensten die ik aanbied of wil je een healing of cursus boeken, stuur mij dan een berichtje.

Liefs,
Laura