Als hoogsensitieve leerkracht sta je dagelijks voor de uitdaging om de balans te vinden tussen het lesgeven aan je klas en je eigen gezondheid bewaken. Een van de grootste obstakels waar veel hoogsensitieve leerkrachten mee te maken krijgen, is overprikkeling in de klas. Geluiden, bewegingen, en emoties van leerlingen kunnen allemaal bijdragen aan een overweldigend gevoel dat moeilijk te vermijden lijkt. Maar hoe ga je hier als leerkracht mee om?

Een waardevolle strategie die veel hoogsensitieve leerkrachten hanteren, is het creëren van een ‘stiltehoekje’ in de klas. Dit is een speciale ruimte waar leerlingen naartoe kunnen gaan als ze behoefte hebben aan rust en stilte. Het kan variëren van een gezellige hoek met kussens en dekens tot een rustige leeshoek met zachte verlichting. Het doel is om een plek te bieden waar leerlingen zich kunnen terugtrekken en rustig kunnen worden wanneer ze overprikkeld zijn.

Het stiltehoekje is niet alleen nuttig voor leerlingen, maar ook voor leerkrachten zelf. Het geeft je de mogelijkheid om een paar minuten rust te nemen wanneer je het nodig hebt, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen dat je de controle verliest. Door zelf af en toe gebruik te maken van het stiltehoekje, geef je het goede voorbeeld aan je leerlingen. Ook laat je zien dat aandacht voor jezelf, zelfs als volwassene, belangrijk is.

Het belangrijkste is dat je leert luisteren naar je eigen behoeften en dat je jezelf toestaat om af en toe een stap terug te doen wanneer dat nodig is.

Dus weet dat je niet alleen bent in je strijd tegen overprikkeling. Door bewust gebruik te maken van strategieën zoals het stiltehoekje en door goed voor jezelf te zorgen, kun je de balans vinden tussen lesgeven en zelfzorg. En onthoud, het is niet egoïstisch om voor jezelf te zorgen. Het is essentieel voor het creëren van een gezonde en ondersteunende leeromgeving voor jou en je leerlingen.

Chat openen
Hai!

Heb je een vraag over één van de diensten die ik aanbied of wil je een healing of cursus boeken, stuur mij dan een berichtje.

Liefs,
Laura