Vandaag bespreek ik hoe je je dag kunt beginnen en eindigen met een beetje vriendelijkheid en dankbaarheid. Als je, net als ik, een hoogsensitieve leerkracht bent, zijn deze eenvoudige stappen misschien precies wat je nodig hebt om je dag goed te beginnen en met een glimlach af te sluiten.

De start van je dag

De start van je dag is belangrijk. Jij bepaalt met welk gevoel je dag begint, daarom deel ik hier een aantal simpele dingen met je die je iedere ochtend kunt doen. Zij nemen maar enkele minuten van je tijd in beslag en zorgen ervoor dat je op een prettige manier je werkdag start. Dit werkt ook door op je leerlingen.

Dit zijn de dingen die je kunt doen om je dag rustig te starten:

  1. Adem in, adem uit: Begin met een paar diepe ademhalingen. Sluit je ogen, adem diep in door je neus, en blaas langzaam uit door je mond. Doe dit een paar keer, en voel hoe je rustiger wordt.
  2. Kies positieve gedachten: Denk aan iets positiefs. Misschien een fijne herinnering of iets waar je naar uitkijkt vandaag. Positieve gedachten helpen je om met een goed gevoel aan je dag te beginnen.
  3. Langzamer opstarten: Sta langzaam op en neem wat meer de tijd. Je hoeft niet meteen te haasten. Laat jezelf rustig wakker worden en bereid je voor op de dag. Nog fijner om de dag ervoor alvast alles gekopieerd te hebben en klaar gelegd indien je natuurlijk de dag ervoor ook al aan het werk was.

Sluit je dag af met dankbaarheid.

Je dag afsluiten met dankbaarheid zorgt ervoor dat je de dag met een positief gevoel afsluit. Ook al heb je een rotdag gehad, op dit moment haal je er (kleine) momenten uit die je blij maakten. Waar je een goed gevoel van kreeg.

Dit kun je doen op de volgende manier:

  1. Dankbaarheidsdagboek: Neem even de tijd om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Het kan iets groots zijn, zoals een lief gebaar van een leerling, of iets kleins, zoals een warme kop thee.
  2. Reflecteer op positieve momenten: Denk terug aan positieve momenten tijdens de dag. Wat deed je glimlachen? Wat maakte je trots? Door hierbij stil te staan, sluit je de dag af met positieve gedachten.
  3. Adempauze voor de nacht: Voordat je gaat slapen, neem je nog een paar rustige ademhalingen. Laat de drukte van de dag achter je. Visualiseer rustige beelden, zoals een sterrenhemel, om je hoofd tot rust te brengen.

En dat is het! Een eenvoudige routine om je dag met zachtheid te beginnen en met dankbaarheid af te sluiten. Kijk vooral wat bij je past. Je kunt ook één puntje eruit pakken en deze iedere ochtend en/of avond doen. Hoogsensitiviteit betekent soms dat we extra zorg nodig hebben voor onszelf, en deze simpele stappen kunnen daarbij helpen. Probeer het eens en kijk hoe het voelt. Je verdient een beetje vriendelijkheid en dankbaarheid, elke dag opnieuw.

Chat openen
Hai!

Heb je een vraag over één van de diensten die ik aanbied of wil je een healing of cursus boeken, stuur mij dan een berichtje.

Liefs,
Laura